Alkisah: disebalik sebuah kisah


Hari itu, macam biasa. Aku dengan hal aku, hal orang lain.. ada aku kisah? Well, orang dah habis study.. macam nilah perangai dia. muahahaa..

Dengan izin mak dan ayah aku, aku hidupkan kereta kancilku yang tunggu nak mereput aje tu. Pergi mana? Pergi cari kerja lah. Mak ayah aku walau sekaya mana pun dorang, tu duit dorang. Bukan duit aku. So, aku tak akan guna. Lagipun , malulah aku. Dorang dah tua-tua pun masih larat nak bekerja inikan pulak aku yang masih muda bergetah bagai ni. Bhahaaa,

Dan seperti kita sedia maklum, rakyat di malaysia semakin padat dan seterusnya menyebabkan peluang pekerjaan makin merosot.  Apatah lagi, dengn kemasukan warga asing ke negara kita maka, makin melangutlah rakyat tanah melayu ini. Maka, like pengemis lah aku pergi mintak kerja.. haram, takde sapa pun yang sudi nak amik aku. Alasan? Pekerja dah penuh. Bila aku intai dorang punya pekerja, erkk.. semua warga asing. Ha.. hampeh!

Astargfirullah.. rezeki dorang kat sini. Rezeki aku? Mungkin kat lain. Alih-alih, aku beristigfar. Yelah, sedar akan keterlanjuran kata-kaa aku. Padahal, ALLAH dan pesan awal-awal dalam al-quran yang bahawasanya, DIA dah atur semua urusan hamba-hambanya maka, no worries! Aku pun melangkah ke tempat lain pulak.

Dalam duk intai-intai peluang pekerjaan kat bandar itu, aku nampak seorang makcik ni. Dia duk tepi jalan. Buat apa? Mengemis. Hmmm, waktu itu, macam-macam yang menerpa dalam benak aku ni. Mana anak dia? Kenapa mengemis? Kenapa duduk dekat situ? Kenapa menyusahkan diri sendiri? Kenapa tak pergi rumah orang tua? Kenapa anak dia ni bengong sangat biar orang tua dia duduk kat tepi jalan?

Dalam duk fikir segala bagai tu, tanpa sedar aku dah cari tempat strategik untuk mengintai perempuan tua tu. Terlindung dari semua makhluk allah azza jawalla. Kat mana? Celah pokok aka dalam semak samun. Nak kata aku ni bodoh, tak lah sebodoh mana pun cuma, time tu otak tengah blur. Semak pun jadilah.. .

Satu jam aku perhati, beberapa saja yang sedekahkan duit pada perempuan tua itu. Yang lain, cuma memerhati dan blah! Aku? Tengok je mampu. Hehee.. .

Tapi, ada satu masa tu.. seorang jejaka ala-ala karporat menghampiri perempuan tua tu. Aku nampak dia macam hulurkan duit pada perempuan tua itu tapi, belum sempat perempuan itu mengambil duit tersebut.. mamat tu tarik balik. Grrr, punya mamat! Nak main-main ke apa? Haha..   aku pulak yang panas. Then, aku nampak dia macam kata sesuatu kat perempuan tu. Lepas tu, dia hulur duit. Lepas tu, aku yang melopong! Why??? Ape kejadah lah mamat tingtong ni!

Bagi RM50 lepas tu, mintak baki RM20. RM30

Tepuk dahi sendiri aku! Pukkk! Kedekut punya mamat!

Lepas mamat tu mai kat perempuan tua itu, mari pulak seorang perempuan muda berlengang depan perempuan tua itu. Aku nampak dia bercakap dengan perempuan tua itu dan perempuan tua itu cuma mengangguk sambil tundukkan wajah. Kemudian, perempuan muda itu blah! Aku tengok perempuan tua itu angkat muka dan matanya dia berair. Now, aku tahu minah tadi itu menperlekehkan perempuan tua itu sebab dari memek muka minah tu bercakap memang gediks habis! Apa punya orang lah.

Lepas minah tu pergi, aku keluar dari semak samun. Sungguh, aku dah tak sanggup tengok perempuan tua itu macam tu. Aku nak pergi tolong dia. Belum sempat aku sampai, perempuan tua dah pengsan dulu. Pucat muka aku!

Aku berlari ke arah dia. Tangan aku  goncang untuk kejutkan perempuan itu tapi, macam dah pengsan. Aku pandang kiri kanan. YA ALLAH, tak kan takde yang nak tolong. Then, aku nampak minah yang tadi bahasakan perempuan itu cukup-cukup sedang memandang ke arah aku. Aku nak panggil dia tapi, dia cabut dulu!

Dammm! Terkujat aku apabila aku tengok minah tu dah terletak elok bawah sebuah kereta myvi putih. Innalillah.. aku nak tolong tapi, aku nak sanggup lepaskan mak cik ni. Kebanyakan manusia yang lalu layang pergi tengok accident yang melibatkan minah tu. Aku ulang sekali lagi, ramai pergi tengok bukan tolong.. okey?? Aku geleng kepala. Masyarakat zaman sekarang. Tapi, bila fikir balik, mungkin ini balasan untuk minah tu.

Dan, aku harap apa yang jadi pada dia, dia akan amik iktibar. Itupun, kalau hidup lah... .

Fokus aku kembali pada perempuan yang aku pangku kepalanya. Macam mana aku nak buat ni? Then, someone lalu. Orang kaya aku rasa dari segi pemakaiannya lah.

"Encik, makcik ni pengsan. Boleh tolong bawak dia ke hospital?"

"Sorry, kereta aku tak muat untuk makcik ni."

Then, si fulan tu pergi kat tempat parking. Ha.. hampeh punya orang! Bawak marcedes, tapi kedekut! Tak rosak pun kereta tu kalau tumpangkan perempuan tua ni. Dengan kudrat yang aku ada, aku gendong perempuan tua itu ke atas belakang aku. Nak harap orang sekeliling... memang tak lah!

Sampai kat kereta kancil aku tu, aku dah susah hati. Kereta kecik kut! Aku tak tau nak buat macam mana lagi! Huwaaaaa.. somebody please! AKu tak tau nak letak macam mana ni.

"Can i help you, miss?" Apek cina menghampiri aku. Dia nampak baik tapi, aku masih ragu-ragu. Tapi, aku tetap terangkan pada dia kesusuhan yang aku alami. Syukur, akhirnya selesai! Apek cina tu banyak tolong aku. Akhirnya aku bawak perempuan itu ke hospital.

Beg galas aku campak ke belakang. Perempuan tua itu aku gendong kembali dan terus ke kuanter yang terdekatan. Tapi, tersangkut pulak dekat kuanter!

"Rm20, cik," senyuman nurse tu dah manis tapi, mengeramkan aku pulak! Menyesal aku bawak perempuan tua ni mai hospital swasta.

"Nanti-nantilah, nurse. Aci lah rawat makcik ni dulu." Pujuk aku.

Nurse tu mengeleng. Aku garu kepala. Bukan aku takde duit tapi, beg galas aku dalam kereta. Haduii, bala!

"Berapa, nurse? I yang akan bayarkan." Aku pandang sebelah sebelum mamat ala-ala karporat tu pandang aku dan senyum. Ni mamat yang kedekut tu!

Perempuan itu di bawa ke wad yang sepatutnya. Aku duduk bersandar pada dinding. Melepaskan letih.

"Nah, air!" Huluran itu aku sambut terus aku teguk sampai separuh. Lantaklah orang nak kata apa janji aku dapat hilangkan haus!

"I selalu jumpa nenek maryam. Dekat area kerja i. She always there. Dia tunggu anak dia datang sebab disitu tempat anak dia tinggalkan dia. Since i start kerja untill now, dia tak pernah bosan tunggu anak dia datang amik dia semula. Tapi, never," aku terkedu. Kira mamat kedekut ni memang rapat dengan perempuan tua tu.

"Tadi i dah perasaan muka dia pucat. I ada bagi dia duit suruh pergi hospital. Waktu tu, i turun nak pergi beli a few stuff untuk kerja i.. i bawak turun duit sikit je.  Nak tak nak i kena mintak baki untuk beli barang i. Then, i pergi beli barang i. I balik tengok dia still ada kat situ padahal i dah suruh dia pergi klinik. So, i naik nak pergi amik duit untuk bawak dia ke hospital tapi, bila i turun, dia dah takde. I tanya orang, dia tunjuk kereta u yang keluar dari parking. Then, i ikut u sampai sini."  cerita dia buat aku terkedu. YA allah, aku sumpah dia macam-macam tapi, dia  bukan macam tu. Malunya aku!

Aku hanya tundukkan pandangan. Malu dengan diri sendiri.

"I am sorry.  Actually, dari pagi saya perhatikan nenek tu. Saya nampak awak ada cakap ngan nenek tapi, saya salah faham ingat awk kedekut nak bagi duit yang awk ada padahal, awk pun perlukan duit waktu tu. Saya nampak dia dengan sorang minah, minah tu sakitkan hati nenek tu. Akhirnya minah tu dapat balasan dengan apa yang dia buat. masa nenek pengsan, saya mintak pakcik tolong saya bawak nenek ke hospital tapi, dia tak nak tolong katanya tak muat padahal dia bawak kereta mewah yang besar dan luas. Akhirnya, kereta mewah dia tu.. rosak tepi jalan. Saya nampak waktu nk hantar nenek ke hospital. Saya jumpa apek cina, dia tolong saya letakkan nenek dalam kereta padahal awalnya saya ingat dia gila dan tak pandai nak buat semua tu. Saya malu sangat.. bile ingat saya mengeluh dengan kereta saya kecik dan tunggu nak masuk kilang besi je padahal kereta tulah yang berbakti pada saya selama ni."

Fuh,aku lepaskan segalanya. Mamat tu just senyum tengok aku.

"Manusia mana tak buat salah. I ada buat salah. U pun ada buat salah. Sometimes, kesalahan tu yang buat kita jauh lebih baik dari yang asalnya. Kita boleh judge orang tapi, untuk rasa apa yang orang rasa.. not at all."

Akhirnya, hari tu bawak banyak pengajaran pada aku. Sungguh, aku insaf dengan apa yang dah jadi. Dan kau nak tau apa, yang paling aku terkejut. Mamat tu bukan sebarang mamat tau! Most wanted bachelor kat malaysia!  Nenek tu? Alhamdullilah, mamat tu dah uruskan segala untuk nenek tu. Aku happy untuk tu.

YA allah, aku syukur dengan apa yang aku ada.

Notes: cerita ini just rekaan. Tiada
kaitan yang hidup atau yang dah mati. Hope korang dapat tangkap apa yang sis yang cuba sampaikan melalui cerita ini. If ada kesilapan teknikel dalam entri sis, hope boleh buat2 faham.. mana tau, typo ke ape... heheee, thanks yg spend time bace entri sis. Muah,

Ulasan

  1. Sweet. Cerita ni memang ada dalam slice of life kita. Thanks untuk peringatan, sis!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara mengubati hati yang lara

alkisah: pandangan manusia

cikgu, i love you