cikgu, i love you

Siapa kata pekerjaan cikgu paling lowclass? Actually, profesion seorang cikgu lah yang paling mulia. Semulia mana? Nah, jum kita layan cerpen pendek ini. Mengisahkan peranan pendidik dan kesusahan seorang guru dalam mengajar erti ‘kehidupan’ pada anak-anak didiknya.

“khalis! Berapa kali ustazah nak bagi tahu kamu, ha? Lima minit sebelum kelas ustazah bermula, ustazah nak kamu ada dalam kelas?” nada yang bergetar dapat didengari dengan jelas oleh halwa telinga khalis. Khalis tersengih. Kaki mengorak langkah ke arah meja sekolahnya tanpa menghirau jelingan ustazah salsabila. Kelas yang senyap akibat situasi tegang itu benar-benar menganggu halwa telinganya. Dia memandang ustazah salsabila yang masih tekun memandangnya.

“ustazah, tugas you mengajar kami. Bukan membebel tak tentu arah macam ni? Ini.. saya boleh buat aduan tau tak? Kesian rakan sekelas saya nak belajar tak boleh sebab asyik dengar ustazah membebel saja. Cairlah tahi telinga dorang,” membulat mata salsabila mendengar ayat yang keluar dari mulut pelajarnya. Ya, khalis memang selalu mencari pasal dengannya. Eh, bukan dengannya saja tapi, dengan semua guru yang mengajarnya. Cuma, salsabila saja yang masih bertahan untuk memanusiakan kembali si khalis ini.

Salsabila tersenyum nipis. Istighfar dilafazkan dalam hati. Dia melangkah menghampiri meja khalis. Beberapa langkah dari meja sekolah khalis dia berhenti.

“yang mulia tengku khalis, saya membebel tak tentu arah? Saya membuat gangguan? Saya tak jalankan amanah saya untuk mengajar murid? Ooo, baiklah sekarang saya sudah tahu. Mungkin yang mulia di hadapan saya ini boleh tolong ajarkan saya macam mana nak membebel bersebab, tak nak membuat gangguan , dan sedarkan saya macam mana nak jalankan amanah ini seandainya tengku khalis tidak... buat hal tak tentu arah, tak masuk kelas sesuka hati dan tahu apa amanah sebagai seorang pelajar,” kata salsabila tegas.

 Sesudah mengucapkan kata-kata itu tadi, dia berpaling dan melangkah ke arah meja guru di hadapan kelas. Salsabila memandang semua pelajar di dalam kelas 6 zamrud(atas) itu sebelum menulis sesuatu di papan hitam.

“siapkan latihan muka surat yang saya tulis dekat papan putih. Esok, sebelum waktu rehat.. 31 buah buku sudah ada di atas meja saya termasuk awak, tengku khalis. Jika tidak mencukupi jumlah yang saya nak, bersiap sedialah semua,” salsabila melangkah keluar dari kelas. Sikit pun dia tidak pandang wajah khalis yang merenung tajam ke arahnya ketika dia meyebut nama khalis sebentar tadi. Sungguh hati gurunya, benar-benar terusik kali ini dengan kerenah pelajarnya. Patutlah, cikgu-cikgu sebelum ini mengalah dengan kerenah si khalis yang berlagak entah apa-apa tuh!

Salsabila pulang ke rumah apabila azan mahgrib sedang berkumandang di surau berdekatan dengan rumah yang disewa bersama-sama rakan-rakannya. Suraya yang sedang mengangkat kain di jemuran memandang salsabila yang berkerut wajahnya.

“amboi, hang. Awat lewat sangat balik hari ni?” soal suraya prihatin.

Salsabila mengeluh, “aku kena settle hal kemasukan pelajar baru tingkatan enam. Dah susun baik-baik, pihak atasan pulak tak puas hati. Apa lagi, disuruhnya gubal semula. Tak ke banyak kerja aku nak kena buat? Tak campur lagi kerenah pelajar aku yang tak serupa pelajar tingkatan enam. Buku dorang aku bawak balik nak mark pun aku tak buat lagi. Sabar jelah,” adu salsabila sambil ligat mengambil buku-buku yang perlu ditandanya.

Suraya tersengih. “biasalah tu. Aku pun baru hari ni ada kelapangan sikit. Kalau tak, macam-macam nak kena urus hal akhlak pelajar kat sekolah aku tu. Guru disiplin pun dah tak boleh handle. Alih-alih hantar dekat pihak kaunseling. Akibatnya? Bertambah-tambahlah kerja aku sebagai guru bimbingan dan kaunseling,”

Akhirnya, masing-masing hanya mampu melepaskan tawa. Bagi mereka, selagi anak-anak didik tidak melihat sendiri usaha murni mereka dalam membentuk intelektual seorang manusia berilmu, selagi itulah.. mereka tidak tahu kesusahan yang terpaksa di alami oleh seorang guru, pendidik.

***

“macam mana ni? Aduh, aku takutlah, sal. Dah lah gelap semacam jalan ni,” adu suraya sambil memeluk tangan sallsabila. Salsabila hanya mampu mengangguk mengiakan kata-kata suraya. Mereka tidak berani keluar dari kenderaan mereka yang tersadai di tepi jalan yang agak suram itu.

“sal, call lah sapa-sapa pun. Aku takutlah. Aku rasa ada something nak jadilah,”

“cis, celuparnya mulut kau. Cuba doa yang baik-baik sikit,”

Belum sempat suraya menjawab, mereka terdengar bunyi ketukan. Apa lagi menjerit mereka.

“ustazah!” suara serak basah itu membuatkan salsabila menoleh memandang tingkap di sebelahnya. Khalis!

***

“perlu ke you bawak semua buku-buku tu? Doesnt it burden you, ustazah?” salsabila mengeluh dalam diam. Menyesal pulak aku minta tolong dengan mamat ni.

“awak jugak yang cakap pasal amanah dengan saya dua tiga hari lepas kan? Tak nampak betapa saya pegang amanah saya ni? Ramai yang tak tahu betapa susahnya menjadi seorang guru. Andailah dorang nampak, saya rasa cium kaki cikgu pun belum tentu cukupkan, sue? Sue?” salsabila berpaling memandang suraya. Dia mengetap bibir. Boleh dia tidur selena ni? Memang nak kena wash balik nanti.

Khalis tersengih. “ i know. Parents i before jadik usahawan ternakan yang terkenal, dia just seorang guru. And, i nampak usaha dorang nak memanusiakan seorang pelajar. Sometimes, tak tidur malam sebab nak mark dan settle down a few pasal student. Kadang-kadang, waktu yang sepatutnya kami luangkan masa bersama-sama terpaksa ditangguhkan  sebab tuntutan mereka sebagai seorang guru. And you know what, sedang i tengah cakap pasal my life, dorang boleh buka cerita pasal student dorang. Student itulah! Student inilah! Muak i dibuatnya.” Cerita khalis membuatkan salsabila ternganga. Biar betik mamat ni? Salsabila berdehem membetulkan suaranya.

“dah tu, kalau dah tahu.. kenapa nak susahkan cikgu-cikgu kat sekolah? Tak baik buat macam tu,” soal salsabila berani.

“mana ada i susahkan cikgu-cikgu kat sekolah. I susahkan you sorang saja. Tak kan you tak perasan? Yeah, maybe tahun lepas i carik pasal dengan semua cikgu tapi, since you dah datang sini.. you are my favourite, dear. I kacau you sorang saja lepas tu,” khalis memandang wajah salsabila yang ternganga. Dia ketawa sebelum membelokkan kereta ke arah satu simpang. Nah, dah sampai rumah salsabila dan suraya. Suraya yang semacam dah tahu saja nak sampai terus saja sedar dari tidurnya.

Suraya membuka pintu dan terus mengambil buku-buku yang mereka kutip dari kereta salsabila yang dah selamat tidur di bengkel. Salsabila tergesa-gesa membuka pintu sebelum khalis membuat jantung terus ‘tidur’.

Salsabila mengatur langkah menuruti suraya. “thanks sebab hantar ustazah balik. Pasal bengkel tu, esok kita bincang dekat sekolah. Assalamualaikum,”

“ i amik you dua orang esok. Takde transport kan? Bye, dream of me. I pun ada banyak benda nak bincang dengan you esok. Waalaikumusalam.” 

Membiru terus muka salsabila. Budak bawah umur yang gila! Khalis hanya ketawa kecil. Comel ustazah dia ni!




notes: sweet tak? seperti janji sis, happy ending? so, selamat hari guru! muah.. sikit aje kali ucapan sebab sis nk enjoyskan hari korang.

Ulasan

  1. gatal si khalis ni. Nak kene lempang sungguh XD.
    Ade ke gi mngurat, tak tau ke dia ngurat ustazah tu
    haha :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara mengubati hati yang lara

alkisah: pandangan manusia