alkisah: pandangan manusia








Alkisah: pandangan manusia

Aku seorang pengawai di salah satu sebuah sekolah budak jahat, juvana. And you what, I am a girl. So, kau rasa macam mana aku nak berhadapan dengan budak-budak yang sememangnya dikenali sebagai seseorang yang berperangai agak nakal dan ganas? Salah satu cara nak berface to face dengan dorang adalah jadik someone yang lebih jahat dari mereka. Amacam, power tak? 

Aku budak lepasan sekolah menengah agama di Terengganu. Lantaran minat aku yang mendalam dalam bidang dakwah dan bimbingan dan kaunseling, aku sendiri cabar diri aku untuk memegang jawatan di salah satu sekolah juvana. Meskipun ditawarkan sebagai psikolog disebuah hospital terkemuka di kuala lumpur, aku masih dengan keputusan aku untuk menjadi pegawai atau kaunselor di sekolah juvana. Itulah aku. Kedegilan aku adalah tahap yang paling maksimun.

So, like normally.. bila ada pelajar yang buat hal maka mereka akan berhadapan dengan si aku. Tapi, setiap kali aku buat ‘mendrem’ pada dorang, yang terjadi hanyalah umpama.. mencurah air ke daun keladi. Ketegaq! Keras kepala! Keras hati! Semua itu, ada pada setiap pelajar sekolah juvana yang aku rawat.

Dan salah seorangnya, khairul.. . setahu aku, dia dah keluar dari sekolah juvana ini tapi, telah dimasukkan semula ke sini. Apehalnya mamat ni? Tak serik-serik ke apa? Itu yang sering kali aku fikirkan setiap kali aku ternampak dia di koridor berdekatan pejabat aku.

Sampai dia sendiri yang terpaksa pergi mengadap aku sebab kenakalanya yang mengakibatkan seorang pelajar lain patah tulang hidung. Apalah nak jadi dengan budak-budak ni ha? Dulu aku bergaduh pun, paling teruk.. rambut aje yang gugur. Ini kenapa sampai tulang hidung pulak yang nak tercabut? Hmm, lelaki cara lelaki kut. Perempuan cara perempuan kut. Cenggitu ke???

“so, what your problem, khairul? Kau dah lupa apa janji kau sebelum keluar dari sini tiga bulan yang lepas, ha?” well, Nampak zalim kan? Tapi, dorang bo-layan aje aku.

Khairul, si lelaki yang dah legam sebelah bijik matanya memandang aku tanpa kelip sebelum mendengus kasar, “sepatutnya, aku yang tanya kau!” pekiknya.

Aku tayang muka blur. Apekah? Tanya aku apa?

Khairul tersenyum sinis. “ kau kata dulu, kalau aku keluar.. orang-orang dekat luar akan bantu aku! Akan tolong aku! Akan bimbang aku! Oh, mungkin aku lupa nak tanya kau… adakah segala cacian dan hinaan yang dorang katakan pada aku adalah  bentuk bantuan dan pertolongan yang kau katakan dulu?!”

Aku kelu. Ya rabb!

Aku pandang dia yang menyinga memandang aku. Aku lihat dirinya yang cuba menahan segala rasa daripada terus keluar dari mulutnya. Aku tahu dia sedih. Aku tahu dia perlukan teman untuk semua itu.

“khairul, aku..”

“dahlah, kau! Korang sama saja. Tak ada beza!” bentak khairul. Aku diam sejenak.

“apa? Kau nak kata kau main-mainkan aku? Kau tipu aku, macam tu? Hah?” dia memegang kejap lengan aku yang berbalut dengan baju kurung aku. Pedih jugaklah lengan aku dibuatnya. Apa dia makan besi ke apa?

Tiba-tiba pintu pejabat aku dikuak secara kasar. 

“woiii!” hah, tu dia? Warden yang paling digeruni di abad ini. 

Khairul memandang aku. Aku tahu dia tidak puas hati dengan tindakan warden itu. 

Aku ketap bibir. 

“its okey, encik karl. You boleh keluar sekarang. Lagipun, I ada pelajar yang memerlukan bimbingan i.” aku cuba senyum. Cuak jugak aku bila tiba-tiba si khairul ini pegang tangan aku tapi, untuk melawan api.. kita tidak seharusnya guna api. Nanti makin marak.

“tapi, I rasa..” encik haikal kelihatan teragak-agak.

“blah! Kau tak Nampak ke aku ada hal dengan dia ?!” cerlungan mata khairul betul-betul menakutkan aku. Sebelum dia lebih agresif, baik aku selamatkan keadaan!

“encik karl, I am fine. You boleh keluar sekarang. Tak payah nak bimbangkan saya sangat. Saya tahu jaga diri.” Aku berkata dengan tegas. Nak tak nak berambus jugaklah warden tu. Kemudian, perhatian aku tertumpu seratus peratus pada khairul. Kini, aku lebih yakin.

“okey! Lets see.. kau kata aku tipu kau?” demi melihat cerlungan mata khairul umpama mengiakan persoalan aku, aku ketawa sinis. Kasi hangat sikit.

“kau sepatutnya tanya aku.. where do you can search someone that can help you? Do you know where? Where did you go after you out from here? Pasar?” khairul kulihat mengetap  bibirnya. Senyuman semakin sinis.

“well.. kau salah tempat! Aku dah kata pada kau. Bumi allah ini luas! Kau ingat, semua orang baik? Kalau semua baik.. tak akan  ada umat manusia yang akan masuk sekolah juvana.” Aku memandangnya.

“kau just salah tempat, khairul. Orang yang akan jaga kau, tolong kau, bimbing kau..takde dekat pasar malam. Dia ada dekat tempat yang mana bila kau pergi.. kau akan dekat dengan-Nya. Masjid. Surau. Majlis ilmu. Di situ! Bukan lain tempat, khairul” ujar aku senada. Tidak membentak. Tidak juga terlalu lembut.

Khairul aku lihat asyik merenung lantai. Kira bakteria ke apa? 

“sekarang, kau dah faham kan? Umat manusia.. islam or not islam.. dorang still akan buat salah. Cacian, hinaan, makian.. itu makanan kehidupan. Kau ingat dulu, NABI MUHAMMAD S.A.W hidupnya macam mana? Aman tanpa masalah? Tidak. Hidup baginda penuh dengan cabaran. Cacian, hinaan, makian.. itu yang baginda dapat setiap baginda berdakwah. Bersabarlah, khairul. Dunia ini pahit kerna syurga itu manis. Sabar juga separuh dari iman. Sabarlah, khairul. Lawan rasa marah kau! Kawal hati kau! Kalau kau Berjaya, kaulah tuan pada diri kau. Kalau tak, maka nafsu durjanalah tuan buat kau.” Bahu khairul aku pegang dan genggam agar dirinya lebih bersemangat. Khairul aku lihat tersenyum meskipun, payah untuk dia lorekkan senyuman itu pada aku.

“thanks.”


Notes: alhamdullilah. Entri kali ini panjang sikit tapi, still ada pengajaran yang sis try nak bagitau pada korang. First, anggapan orang ramai pada budak-budak bermasalah. Yes, sis tahu.. kadang-kadang kita nak bagi peluang untuk dia berubah tapi, masih was-was. Bila jadik macam ni, budak-budak masalah yang baru try nak jadi manusia balik akan tertekan. Apabila tertekan inilah, masalah lebih buruk boleh terjadi. Sebab itu, sis dah ubah pandangan orang ramai pada mereka, si budak-budak juvana.. . kadang-kadang budak-budak juvana ini, bukan jahatpun.. mereka lebih kepada memberontak sebenarnya, punca utama, kebanyakannya sebab kurang rasa kasih sayang. Mereka ingatkn perhatian yang secukupnya. Almaklumlah, remaja lebih cepat memberontak. Hope korang boleh amik ikhtibar dari cerita ini. Bbye. See you in other entries! Muah. 

Ulasan

  1. Yang ni saya setuju. Kita takut, yalah. Memang nak bagi chance, tapi kena tahu dalam hati manusia dulu. Bak kata pepatah, rambut sama hitam, hati lain2.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara mengubati hati yang lara

cikgu, i love you